Cara Mudah Memasak Udang masak sambal lamongan Menggugah Selara

Udang masak sambal lamongan. Fill Your Cart With Color today! Lihat juga resep Sambal Terasi Pecel Lele Khas Lamongan enak lainnya. Resep Masakan Sambal Pecel Khas Lamongan Dengan Rasa Istimewa. sehingga menjadikan sambal pecel menjadi salah satu sambal terfavorit dan sangat direkomendasikan untuk anda masak dan hidangkan bagi keluarga tercinta.

Udang masak sambal lamongan Anda boleh gaul dengan sedikit garam sebelum menggorengnya. Cara ini dapat jadikan sambal udang lebih sedap dan udang juga kelihatan tidak kecut dan lembik. Resepi Sambal Udang Masak Merah Sedap Dan Simple. You can have Udang masak sambal lamongan using 11 ingredients and 4 steps. Here is how you cook it.

Ingredients of Udang masak sambal lamongan

  1. You need 250 gr of udang segar.
  2. You need 4 lembar of daun jeruk.
  3. It’s 1 batang of daun bawang/loncang.
  4. You need 10 buah of cabai rawit orange besar.
  5. You need 2 buah of tomat merah ukuran sedang, @belah jd 4 bagian.
  6. Prepare 4 siung of bawang merah.
  7. You need 1 bks of terasi (kotak kecil).
  8. Prepare 1/2 sdt of Garam.
  9. Prepare 1 sdt of gula pasir.
  10. Prepare of Penyedap rasa secukupnya (boleh skip).
  11. It’s secukupnya of Minyak goreng.

Nak masak sambal masak merah ni senang gila. Ni resepi yang Dya ambik dari mama. Beza antara masak merah dan masak sambal biasa hanya terletak pada sos je. Kalau letak sos jadiklah masak merah tu.

Udang masak sambal lamongan step by step

  1. Kupas udang dan cuci bersih lalu goreng sebentar saja.
  2. Goreng cabai, tomat, bawang merah, terasi sampai layu, angkat tiriskan..
  3. Taruh garam, gula pasir, penyedab rasa, cabai goreng tadi ke cobek uleg sampai halus.
  4. Panaskan minyak sisa goreng cabai tadi dan tuang udang + sambel lamongan tumis sebentar, masukkan irisan daun bawang + sobekan daun jeruk test rasa. Angkat sajikan.

Kalau tak letak sos, jadi lah sambal tumis merah biasa. Ni resepi air tangan mama sendiri yang ramai orang request untuk buat kat kedai makan. Misalnya, sambal udang dan petai sedap mantap serta sambal bajak spesial. Bila semua dah pecah minyak cantik, barulah masukkan air asam jawa. Kalau tiada air asam jawa pun boleh,ganti je dengan asam keping pun boleh.